Care sunt cele mai frecvente defecțiuni la mașinile hibride?

Care sunt cele mai frecvente defecțiuni la mașinile hibride?

Scris de: aionescu Data publicarii: 2020-01-29

În ultimul timp, pe străzile din România au apărut din ce în ce mai multe mașini cu propulsie hibridă. Conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA), în 2019, 4% din mașinile care circulau în România erau hibride. Chiar dacă nu pare mult, această cifra vine cu o evoluție ascendentă de la lună la lună, iar fiecare șofer se uită cu jind la motoarele hibride și electrice. Este un trend normal și de aici nevoia de a înțelege la ce să ne așteptăm din punctul de vedere al defecțiunilor cele mai frecvente.

Motorizarea hibridă presupune, pe lângă motorul termic tradițional, un electromotor care propulsează mașina cu energie electrică stocată într-o baterie. Acest electromotor este utilizat pentru plecarea de pe loc și rulează până când mașina ajunge la o anumită viteză, de obicei mică. Apoi pornește motorul tradițional alimentat de cele mai multe ori cu benzină. Mașinile hibride se încarcă de la rularea cu motorul termic și nu se conectează la priză pentru încărcarea bateriei spre deosebire de mașinile electrice.

Având o tehnologie nouă, motoarele hibride vin și cu o serie de defecțiuni specifice. Listăm în cele ce urmează cele mai frecvente domenii în care ar trebui să ne așteptăm la defecțiuni tehnice:

Rechemări în service mai dese decât la mașinile tradiționale

La fel ca în cazul oricărei tehnologii în curs de dezvoltare rapidă și în cazul tehnologiei de propulsie hibridă, pe măsură ce sistemele sunt testate în condiții reale, apar din când în când o serie de neplăceri și probleme. Una dintre neplăceri este rechemarea în service mai frecventă decât la mașinile cu motoare termice.

Rechemările în service nu implică o defecțiune majoră, ci mai degrabă previn defecțiunile viitoare. De cele mai multe ori este necesară o modificare simplă de software pentru ca toate sistemele să funcționeze așa cum sunt proiectate. O situație similară o întâlnim în mod regulat și la smartphone, dar aici actualizările software sunt mai facile. Rechemările în service se întâmplă deoarece dezvoltări software ulterioare datei de lansare aduc o îmbunătățire modului de funcționare sau elimină riscul unor defecte viitoare.

În unele cazuri, rechemările în service pot remedia defecte structurale, dar mașinile hibride nu prezintă nicio îngrijorare suplimentară, iar multe modele de vehicule cu motor termic suferă aceeași soartă. Rechemările în service trebuie privite ca o îmbunătățire a mașinii nu ca un defect. Sunt însă neplăcute pentru ca ne răpesc din timpul de utilizare al mașinii.

Probleme cu bateria și sistemul de încărcare

Cu toții am experimentat probleme cu acumulatorii într-un fel sau altul: fie într-un telefon mobil sau la un laptop. Acest lucru se datorează faptului că bateriile au o durată de viață limitată. Unii producători de mașini garantează până la 8 ani de utilizare a acumulatorului înainte ca problemele să apară. De asemenea, pentru maximizarea duratei de viață a bateriei, mașinile hibride trebuie să fie folosite în mod regulat. Dacă folosiți mașina hibridă pentru condusul în week-end nu veți utiliza acest tip de mașină în mod optim. Bateriile se vor descărca pe măsură ce mașina stă și acest lucru nu este favorabil unei baterii sănătoase ce se dorește a fi exploatată pe durata pentru care a fost proiectată. O altă problemă care afectează durata de viață a unui acumulator este dată de diferențele mari de temperatură a anotimpurilor și chiar și între zi și noapte. O climă temperată favorizează o durată de exploatare mai mare a unui acumulator.

Probleme mai frecvente la catalizator

Convertoarele catalitice sunt parte integrantă a unui motor modern cu ardere internă. Aceste piese sunt de fapt filtre din cadrul sistemului de evacuare. Rolul unui convertor catalitic este să filtreze toxinele, gazele și poluanții nocivi care sunt expulzați din motor. Pe măsură ce legislația a progresat, criteriile pentru promovarea testelor de emisii au devenit mai dure, ceea ce a dus la o filtrare mai complexă a gazelor de eșapament. Convertoarele catalitice au o temperatură optimă de funcționare și necesită menținerea acestei temperaturi cât mai bine posibil. Utilizarea catalizatorului în afara acestui interval de optim dpdv temperatură reduce eficacitatea convertorului și deci a duratei de viață a acestuia. Odată cu oprirea motorulului, catalizatorul are șansa să se răcească și apoi să se încălzească din nou pe măsură ce motorul pe benzină va intra în funcțiune. Aceste răciri și încălziri repetate induc o uzură accelerată a catalizatorului și o incidență mai mare a defecțiunilor.

Probleme cu senzorii sistemului de evacuare

Principalele beneficii ale unei mașini hibride sunt emisiile și consumul redus de combustibil. Pentru a obține emisii cât mai scăzute, mai multe sisteme sunt folosite pentru a reduce amprenta de carbon și consumul total de combustibil. Senzorul de oxigen al unei mașini moderne este mult mai sensibil decât cel al mașinilor tradiționale cu motor termic, dar și mai vulnerabil. Un senzor O2 seamănă mult cu un catalizator prin faptul că are o temperatură optimă de funcționare. Și în cazul acestor senzori, ciclurile de încălzire-răcire continue duc la uzura accelerată a acestor senzori. Pe lângă problemele de mai sus specifice mașinilor hibride, adăugăm și toate celelalte probleme clasice ale motoarelor termice. Să nu uităm faptul că mașinile hibride au și motoare termice.

Chiar și așa trendul de trecere treptată către motoare hibride și electrice este o realitate, iar beneficiile acestor tehnologii sunt clare mai ales în ceea ce privește costul de rulare și protecția mediului înconjurător.

În cazul în care aveți o mașină cu propulsie hibridă și întâmpinați probleme de natură tehnică vă așteptăm la AT Augsburg pentru remediere.